رکود بازار خودرو بدون توجه به تلاطم بازارهای دیگر همچنان باقی مانده است

طی هفته‌های گذشته و پس از بالا گرفتن تنش‌های سیاسی و نظامی در منطقه خاورمیانه، بازار ارزهای خارجی، سکه و طلا در ایران روندی صعودی به خود گرفت. دلالان بازار خودرو نیز با تاکید بر این موضوع، تصمیم گرفتند تا قیمت خودروها را افزایش دهند یا آن‌که مشتریان را به خرید مجاب کنند. با این حال رکود بازار خودرو بسیار عمیق بود و از این تبلیغات تاثیر نگرفت.

«اسد کرمی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگو با روزنامه ایران گفت: «رخدادهای اخیر سیاسی و نظامی که بین ایران و رژیم صهیونیستی به وجود آمد، نتوانسته  ثبات و آرامش بازار خودرو را به هم ریزد. درست است که نوسان نرخ ارز تا حدودی بر قیمت انواع خودروهای داخلی اثر داشته اما این اثر بسیار محدود و کم بوده است.»

به گفته کرمی، تقاضا برای خرید خودرو حداقل شده است. حتی تماس‌های تلفنی نمایشگاه‌داران برای خرید و انتقال خودرو، به پایین‌ترین حد خود رسیده است. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو علت افزایش قیمت محدود برخی خودروهای داخلی را کاهش عرضه می‌داند.

 

 

به بیان او، در صورتی که فروش و ثبت‌نام برای خرید خودروهای داخلی توسط شرکت‌های خودروسازی افزایش پیدا کند، به سرعت قیمت خودروهای داخلی هم کاهشی خواهد شد. این مساله را در مورد خودروهای وارداتی شاهد بودیم. با افزایش ترخیص خودروهای جدید از گمرک، قیمت خودروهای وارداتی در بازار کاهش یافت. البته همچنان خودروهای وارداتی جانبازان که موتورهای قوی‌تر و آپشن‌های بیشتری دارند، به بازار نرسیده‌اند. با عرضه خودروهای وارداتی جانبازان از یک‌سو و افزایش فعالیت شرکت‌ها در زمینه واردات خودرو از سوی دیگر، روند ثبات قیمت خودروهای وارداتی ادامه خواهد داشت.

 

رکود بازار خودرو، عمیق‌تر از هر زمان دیگر

«ابوالفضل چناری» فعال بازار خودرو نیز در گفتگو با روزنامه ایران، تشدید رکود بازار خودرو در ایران را تایید کرد. به گفته او، تمایل مردم برای خرید خودرو با هدف سرمایه‌گذاری کاهش یافته است. تبلیغات دلالان و شایعات ایجاد شده از سوی آن‌ها پیرامون افزایش قیمت خودرو در آینده نیز بر مشتریان تاثیر ندارد. به گفته چناری، اکثر افرادی که به نمایشگاه‌های خودرو مراجعه می‌کنند، تنها به دنبال پرسیدن قیمت‌ها یا دریافت یک نظر کارشناسی هستند. به عبارتی مشتری در بازار خودرو وجود ندارد اما همان‌گونه که می‌بینیم، قیمت‌ها در مقابل افت همچنان مقاومت می‌کنند.

 

منبع : دیجیاتو

مدیر ۱۴۰۳/۰۷/۲۱

نظرات

چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

پیام خود را بگذارید